Agama Sunda II

Re: [kisunda] Nedunan panghiap Kang Ganjar perkara Agama Sunda II
engkus ruswana

Thu, 24 Feb 2005 13:09:20 –0800
Sampurasun kang Ganjar anu ku sim kuring oge sami dipihormat, Ngahaturkeun nuhun oge kana panggeuing soal nu digurat ku akang, eta oge janten bahan ngalenyepan sim kuring.

1. Soal metodologi disertasi kang Rozak anu oge di sapukan ku akang, da memang leres kitu teori ilmiah teh, namung didieu ngabuktoskeun yen geuning teu ngajamin hasil panalungtikan ilmiah teh ngahasilkeun nu kabeneran nu sanyatana da memang sok diwengku ku koridor-koridor hipotesa nu tos ditangtoskeun tea sateuacanna, nya pangalaman sim kuring ge kitu waktos nyerat tugas ahir di Planologi-ITB (planologi ge sami langkung caket kana elmu sosialna tinimbang teknik), oge geuning kantos urang ngabandungan kritikan nu seukeut nu dimuat di koran ti kang Ayip Rosidi kana hasil panalungtikan Ceu Nina Lubis sareng rengrengan ngunaan sajarah Sunda.

Janten dina hal ieu urang sadayana, komo deui para akademisi kedah ati-ati upami bade ngabewarakeun ka media umum tina hasil panalungtikan, hususna pami kacindekannana tiasa dianggap “memvonis” hiji golongan/masyarakat tertentu jeung nimbulkeun pamahaman/panalaran nu nyimpang tina kanyataan, nu balukarna eta golongan/masyarakat beuki kadedetkeun (keur mah eukuer…).

2. Sual ajaran ti luluhur Sunda, tinangtos oge aya rengkolna, namung luluhur urang dina ngabukukeunna nya nganggo sababaraha rupi wanda, aya nu dina bentuk tulisan boh di lontarna boh di batuna, aya nu nganggo guguritan kawih kidung jeung sajabana, aya nu diterapkeun dina bentuk upacara-upacara adat, oge aya dina bentuk seni boh alatna, caritana kalayan pentasna, oge aya nu disimpen dina carita-carita legenda jeung mitos nu upami ningal luarna eta legenda/mitos teh teu abus akal. Sapalih kadieuna keun aya oge sabagian nu diserat kana buku di masing-masing kelompok, namung seuseueurna mah masih keneh galieun, kumargi nya kapungkurna kabujeng kajajah tea, janten teu kapirosea. Mudah-mudahan kapayunna ku kamotekaran sareng ku kareueusna seuweu-siwi Sunda nu micinta ka budaya luluhurna eta sakedik-sakedik tiasa dikempelkeun sareng dibukukeun.

3. Soal apriori ti kalangan nu ayeuna disebat masarakat “kapercayaan” eta teu kedah dipikahariwang da seuseueurna mah nampi sareng sumerah bade dikitu-dikieu ku pamarentah sumawonna ku masarakat sanesna, margi tos biasa ti kapungkur oge, mung ti kalangan nonoman sareng kalangan nu rada terpelajar anu rada tanginas pikeun merjoangkeun sangkan “mardika” dina ngagem kayakinan jeung ngaleungitkeun “diskriminasi” nu tumiba tug dugi ka ayeuna, soka sanajan kanyataannana sesah pisan, nya hal eta nu kadang nimbulkeun geregetan ti para nonoman. Soal istilah agama impor, lemah cai deungeun, budaya deungeun atanapi budaya impor jeung sajabana, nya teu kedah ditanggapi negatif da eta mah istilah nu umum, sarupaning nu datang ti luar nagara sorangan disebatna impor, sareng ari nagara luar nya biasa disebut nagara deungeun, naha kedah kumaha nyebatna atuh??. Tapi eta kecap biasana diangge kanggo nandeskeun, nya hapunten pami teu sapuk mah, mung pasihan terang kumaha kedah nyebatna da eta mah nyarioskeun kanyataan, sanes mikangewa atanapi apriori. Benten kayakinan nya tangtos ulah megatkeun duduluran, da kanyataan di masarakat nu ngagem kapaercayaan Sunda teh umumna pasti bae aya di lingkungan kulawargana nu ngagem agama-agama sanesna kalayan teu aya pacogregan naon-naon, nya sewang-seangan bae dina kayakinan mah, namung dina enggon-engoning ngajalankeun kahirupan nya tetep silih asah-silih asih-silih asuh. Hoyong buktos nu nyata mangga tingal di Dusun Susuru Ciamis sareng di Cigugur Kuningan, oge di Ciparay.

4. Saleresna urang teh kantos tepang di darat sok sanajan saliwat, waktos aya acara nyabut mulihna kang Ayip ka Indonesia nu diayakeun di UNPAD, geuning abdi kantos rada nyempad soal Islam-Sunda sareng Sunda-Islam, teras akang ngawaler kalayan ngahaleuangkeun “tahlil”, nya mudah-mudahan oge kapayun urang tiasa tepang langkung wanoh di darat.

Sakitu heula panginten kang pangwaler ti sim kuring, oge aya pamundut pami teu kaabotan sim kuring ge hoyong di-japri-keun eta power point, supados abdi oge tiasa nambih wawasan sareng bahan kajian. Hatur nuhun
sateuacanna. Rampes.
Hatur Nuhun
Baktosna
pun Engkus

3 thoughts on “Agama Sunda II

  1. M. Zam

    Mandalajati Niskala ngajelaskeun yen sakabeh bahasa TURUNAN TINA BAHASA SUNDA.
    Tong hariwang tong salempang soal kecap SUNDA. Kosakata nujadi kecap anatapi basa manusa sa Dunya mangrupakeun turunan tina kecap ‘primer’ nu dipibanda ku Sunda.
    Tah ieu sabahagian alit penjelasan Mandalajati Niskala, ngenaan kabeungharan basa Sunda ku pribados dicuplik tina:

    Filsafat SASTRA JENDRA HAYU NINGRAT PANGRUWATING DIYU YANG ADA KAITANNYA DENGAN BAHASA IBU


    ……………………………………………………………..
    ……………………………………………………………..
    Itulah Bahasa Sunda yang tanpa limit sebagai Handbook yang akan membongkar rahasia Sastra Jendra Hayu Ningrat Pangruwating Diyu.
    Kalau tidak percaya, coba bandingkan antara kamus bahasa Inggris yang hanya memiliki perbendaharaan 100.000 kosakata dengan bahasa Sunda Saptapuraga yang memiliki perbendaharaan kata sebanyak 1.300 TRILIUN KOSAKATA. Apabila kosakata Saptapuraga dijadikan kamus seperti kamus bahasa inggris, maka akan berjumlah 13 MILIAR KAMUS. Jika ukuran volume kamus bahasa Inggris 25X30X8cm yaitu 6.000cm3 atau 0,006M3 maka volume kamus bahasa Sunda Saptapuraga adalah 78 JUTA METER KUBIK. Jika kamus disusun dengan ketinggian satu meter maka lahan yang dibutuhkan untuk menyimpan kamus tersebut seluas 78 JUTA METER PERSEGI. Dapat dibayangkan Kota Bandung akan penuh dengan kamus bahasa Sunda Saptapuraga.
    Demikian Mandalajati Niskala menjelaskan kepada kami. Semua orang akan merasa heran dengan jumlah kosakata bahasa Sunda sebanyak itu. Kami mencoba menanyakan dengan maksud supaya kami betul-betul yakin terhadap ucapan Mandalajati Niskala: “Apakah betul kosakata bahasa Sunda seluruhnya ada 1.300 Triliun Kosakata”? Mandalajati Niskala menjawab: “SALAH……. Saya katakan tanpa limit, BUKAN SEBANYAK ITU. Itu hanya dalam cakupan Saptapuraga, maksudnya hanya contoh untuk dibandingkan dengan “KAMUS YAHUDI””. Waduh……., penulis tambah bingung dan tambah penasaran. Baik kami akan mencoba bertanya terus untuk meyakinkan kami dan para pembaca: “Apakah 1.300 TRILIUN KOSAKATA anda mamahaminya”? Mandalajati Niskala menjawab: “Bukan memahaminnya tapi insyaalloh saya hafal seluruhnya di luar kepala”. Tentu saja sangat mengagetkan, setengah tidak percaya namun keyakinan yang terpantul pada raut wajah Mandalajati Niskala dengan jawaban yang tandas, menjadikan rasa penasaran kami semakin meningkat. Kami tanyakan lebih jauh: “Berapa lama waktu yang dibutuhkan untuk membaca kamus sebanyak 1.300 Triliun Kosakata”? Beliau menjawab sambil seloroh: “Wa…ah anda pura-pura tidak bisa menghitung. Begini, jika membaca satu kosakata membutuhkan waktu rata-rata 2 detik, kemudian kita baca kamus tersebut terus menerus sampai selesai tanpa istirahat, maka waktu yang dibutuhkan adalah 80 JUTA TAHUN. Silakan anda hitung sendiri…!!! Heheeh lucu ya…!!!”
    ……………………………………………..
    ……………………………………………..
    Penjelasan Mandalajati Niskala ieu, muagia janten mangfaat.

    Waler
  2. CAKRA WALUYA WIRAPATI SURAMANGGALA

    SELAMAT DATANG
    █▀█║█▀█║║║█║█▀█║║║█║█▀█║█▀█║║█▀█║█▀█
    █▀▀║█▀█║║║█║█▄█║║║█║█▄█║█▀▀█║█▄█║█║█
    ▀║║║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀║║▀║▀║▀║▀║▀
    █▀█║█▀█║█║█║█▀█║█▀█
    █▄█║█║█║▀▀█║█▄█║█▀▀█
    ▀║▀║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀║║▀
    SELAMAT BERLOMBA MERAIH GELAR RATU ADIL
    ▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀

    ZARO BANDUNG ZARO AGUNG MAJELIS AGUNG
    █▀█║█▀█║█▀█║║█▀█║█║█║█║█║█▀█║█▀█║█▀▀║█▀█║█▀█
    █▀▀║█▀█║█▀▀█║█▄█║█▀█║▀▀█║█▀█║█║█║█║█║█▄█║█║█
    ▀║║║▀║▀║▀║║▀║▀║▀║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀║▀
    █▀█║█▀█║█║█║█▀█║█▀█║║║║▀▀█║█▀█║█║▀▀█║
    █▀█║█║█║▀▀█║█▀█║█▀▀█║║║█▀▀║█║█║█║▀▀█║
    ▀║▀║▀║▀║▀▀▀║▀║▀║▀║║▀║║║▀▀▀║▀▀▀║▀║▀▀▀║
    MANDALAJATI NISKALA
    Sang Pembaharu Dunia Di Abad 21

    Waler

Tunda talatah